De Diepe Verbondenheid met Maria in Onze Parochie

In moeilijke tijden bouwen wij als parochie op al onze locaties Mariakapellen, als een krachtig teken van het katholieke leven dat verder reikt dan de muren van de kerk. Deze kapellen dienen niet alleen als plekken van gebed en bezinning, maar ook als tastbare getuigenissen van onze vastberadenheid en ons geloof. Het oprichten van Mariakapellen is voor ons meer dan een religieuze plicht; het is een uiting van onze hoop en onze gemeenschap. In tijden van beproeving en onzekerheid bieden deze kapellen een toevluchtsoord, een plaats waar gelovigen troost en inspiratie kunnen vinden. Ze herinneren ons eraan dat het geloof niet beperkt is tot de kerkdienst op zondag, maar dat het een levende, ademende aanwezigheid is in ons dagelijks leven.

Maria in de boomgaard Stadskanaal:
Achter de kerk van Stadskanaal bevindt zich een prachtige boomgaard, aangelegd door een groep toegewijde vrijwilligers. Wat begon als een eenvoudig initiatief om de omgeving te verfraaien, is uitgegroeid tot een oase van rust en bezinning voor de hele gemeenschap.

Maria kapel van Zandberg:
Door vele vrijwilligers is deze Mariakapel tot stand gekomen en ingericht in het voormalig koetshuis voor het kerkhof. Op zondag 6 Oktober 2019 is de Mariakapel na een plechtige eucharistieviering ter gelegenheid van het 175- jarig bestaan van de geloofsgemeenschap St. Joseph ingezegend door Pastoor J.E.B. (Jos) Deuling, pastoor van parochie H. Kruis sinds 15 februari 2016.

Maria kapel van Ter Apel:
In het pittoreske dorp Ter Apel, waar geschiedenis en gemeenschap nauw verweven zijn, bevindt zich een bijzondere plek met een verhaal dat warmte en hoop uitstraalt. Midden in de serene omgeving van de plaatselijke begraafplaats stond jarenlang een oud lijkenhuisje, een stille getuige van het verleden. Maar wat ooit een sombere plek was, heeft dankzij de inspanningen van toegewijde vrijwilligers een nieuwe bestemming gekregen die het hart van velen zal raken: een Mariakapel.

Lourdesgrotje De Bruil:
Aan het stille, zuidelijke einde van de Veenweg, net voor de sluis en de Poortweg in de gemeente Westerwolde, ligt het Lourdesgrotje De Bruil. Wat ooit in 1935 bescheiden begon als een Mariabeeldje in een houten nis, opgericht door de Katholieke Jonge Meisjes Vereniging, groeide uit tot een diepgaande plek van spirituele rust en devotie.

Maria kapel van Musselkanaal:
In 2001 heeft Sander op verzoek van pastoor Marco Conijn, hij was toen pastoor van de Antonius van Padua kerk te Musselkanaal, op een mooie plek, scheiding pastorie tuin en het kerkhof, werd en mooie plek gevonden om de Mariagrot te bouwen. De keien voor de grot werden door Henk Conijn ( vader van Marco ) met aantal aanhangwagens aangesleept vanuit de 2e Excloermond, geschonken door een landbouwer en de beelden Maria en Bernadette zijn weer door een andere parociaan geschonken.

Op dit moment wordt er nog druk gewerkt aan de teksten van de andere locaties, wij hebben per locatie de vraag uitgezet om teksten aan te leveren. Als deze binnen zijn zullen wij deze op de website vermelden.